Reportages

Bijzondere samenwerking

Voor liefhebbers is een Land Rover Defender of Range Rover qua design en afwerking de perfecte auto. Maar dat geldt niet voor iedereen. Vaak zijn liefhebbers op zoek naar een eigen identiteit, een unieke uitstraling en exclusiviteit, zonder dat het ordinair wordt. Heritage Customs is daarin gespecialiseerd. Vanuit Enter groeit de naam en faam van het bedrijf inmiddels tot in alle windstreken.

Niels van Roij vertrok na zijn studie Technisch Design naar Londen. Daar volgde hij op de eerbiedwaardige Royal College of Art een tweejarige Masteropleiding Car Design. Londen beviel en Van Roij bleef er om zijn eigen studio Niels van Roij Design op te richten. Dat is inmiddels tien jaar geleden; tegenwoordig worden zijn projecten over de hele wereld gewaardeerd. Het metier waarin Van Roij zich begeeft is coachbuilding. “Zie het als de oude koetsenbouwers en eerste auto’s. Je kocht een chassis met een motor en transmissie en de koetsenbouwer bouwde op die basis een auto.” Zover gaat coachbuilding tegenwoordig niet meer, maar veel scheelt het niet: het toch al exclusieve koetswerk van bijvoorbeeld een Rolls Royce, Tesla of Ferrari onderging reeds bij Van Roij en zijn vakmensen een stevige metamorfose. Van teakhout op de vloer tot paraplus in dezelfde kleur als de stoelen. Het zijn trajecten die tot meer dan twee jaar duren, zegt Van Roij: “Nee, dat is geen probleem. Men wil een auto die uniek is en exclusief tot in detail: van de kleurkeuze van het stiksel tot de velgen.” Niet dat auto’s uit de topklasse qua luxe en design iets missen, zegt hij: “Maar het draait om jou als eigenaar van de auto: je wilt een wagen met een unieke identiteit. Mijn smaak is daarbij niet van belang. Net als een kleermaker maak je een maatpak voor de klant: welke stoffen, welke stiksels, de voering. Voor de klanten is dat belangrijk.”

Een legio aan mogelijkheden

Niels van Roij geeft toe dat het niet voor iedereen is weggelegd. Dat ligt anders bij Heritage Customs dat hij een aantal jaren samen met Jan Pieter Kroezen oprichtte en inmiddels ook in Twente is gevestigd: bij de specialist in Britse topmerken Klaas & Terlouw in Enter. Waar coachbuilding het summum is van Car Design, is Heritage Customs specifiek gespecialiseerd in de Land Rover Defender, Range Rover en Range Rover Sport. Ook hier gaat het om het “re-designen” van de wagen oftewel carchitecture. Van Roij: “Hier praten we over een ander type. Waar je met coachbuilding een auto soms een compleet andere uitstraling geeft, passen wij bij Heritage de auto aan met bepaalde elementen en materialen van hoge kwaliteit. Zoals andere velgen, andere stoelen, metalen onderdelen voor het dashboard of aan de buitenzijde. Er is een uitgebreid assortiment samengesteld om het aanzicht van de auto een geheel eigen uitstraling te geven.” De opdrachtgever die zijn Defender aanbiedt bij Heritage kan een keuze maken uit een vaste range aan patronen, kleuren en leersoorten voor het interieur. Wielen van 20 inch of 22 inch en op maat gemaakte stoelen die rond de rug en heupen meer steun geven. Het is soms subtiel, zegt Niels van Roij: “Een 20 inch-wiel geeft meer een terrein-look en een 22 inch ziet er sportiever uit. De keuze is aan de eigenaar, waar hij kan kiezen uit een bijzondere en unieke range lichtmetalen velgen.” Een ander detail is de toepassing van Magice Metal: metaal dat op kunststof gespoten kan worden. Door een speciale behandeling krijgen onderdelen tevens de verouderde uitstraling van het metaal. Zoals ijzer met roest en koper met een groene uitslag. Magic Metal komt onder meer op de grille, de bonnet plates (traanplaten op de motorkap) en op interieurdelen als handgrepen, dashboard element en stuurwielspaken.

Unieke look

Met alle mogelijkheden en creativiteit die Heritage Customs biedt, wordt de Defender of Range Rover nog exclusiever. “Want er rijdt nooit een tweede van: het is uniek.” Er is bovendien een ander element: waar bij Niels van Roij Design tot 2,5 jaar kan worden gewerkt aan een wagen, is Heritage Customs in staat om die unieke look binnen een maand te realiseren. Het voordeel van alles op voorraad hebben, zelfs de auto’s zelf. Medeoprichter- en directeur Jan-Pieter Kroezen constateert dat Heritage Customs steeds meer internationale belangstelling krijgt: “Belgie, Ibiza, Portugal, Amerika en Marokko zijn landen waar wij al auto’s aan hebben geleverd. Het is een uitdaging om te ontdekken wat aansluit op de lokale markten: welke smaak, welke luxe wordt gevraagd.” Kroezen en van Roij vonden elkaar in de mogelijkheden van de nieuwe Defender: “Een auto die bereikbaar is en mensen de mogelijkheid biedt om er een eigen persoonlijkheid aan te geven, een extra boost aan het ontwerp. Zo creëer je een look die uniek is en een auto waar je met een glimlach instapt.” Heritage is het Engelse woord voor erfgoed: “Dat zegt veel want je maakt je eigen erfgoed, geniet langer van wat je hebt gerealiseerd. Het is een verrijking.”

 Land Rover-specialist

Belangrijk voor Heritage Customs is de relatie met Land Rover-specialist Klaas & Terlouw in Enter. Twee jaar geleden gingen Marco Klaas en Rick Terlouw samenwerken met een uniek concept: populaire auto’s als de Defender en Range Rover, maar ook andere merken als Aston Martin, Mini, Jaguar en McLaren, worden grotendeels uit voorraad geleverd. Marco Klaas: “We hebben een vliegende start gemaakt in Enter. Deels omdat wij de nieuwe Defender direct konden leveren, maar ook omdat we een compleet product bieden, met verzekeringen, financieringen, leasing en uiteraard een werkplaats met echte specialisten.” Daaraan is Heritage Customs toegevoegd. “Zie het als een shop-in-shop-model waarbij wij hen onderdak bieden in de breedste zin en echt een onderdeel uitmaken van onze organisatie met alle faciliteiten van showroom en receptie tot uiteraard een volledig ingerichte werkplaats.” De samenwerking is uitstekend, vervolgt Klaas: “Omdat wij sterk zijn in Land Rover en bovendien de auto’s hier op voorraad hebben staan. Daarom komen de klanten inmiddels uit heel Nederland om een Defender te kopen. Die hebben wij, en Heritage Customs heeft de kennis en de accessoires om die auto vervolgens te personaliseren. Die aanpak is succesvol, want je rijdt hier naar buiten met een heel persoonlijke auto, iets speciaals. Nogmaals, we versterken elkaar, het is een belangrijke toegevoegde waarde naast de producten en diensten die wij al konden bieden.”

 

Tekst: Erwin Gevers
Fotografie: Archief Niels van Roij