De magie van muziek delen is het mooiste wat er is
“Dancemuziek is een internationale taal die verbroedert. Waar ter wereld je ook bent, we dansen allemaal dezelfde dans,” aldus Sander vanuit Amsterdam waar hij woont. Als er iemand is die dit kan weten, is het Sander. Hij was één van de pioniers op gebied van de dancemuziek in de jaren ‘90. “Mijn ouders zijn kinderen van de jaren ‘60 en hadden een eclectische muzieksmaak. Thuis in Almelo werd er iedere zondag muziek gedraaid. Daar is het zaadje geplant van mijn werk als dj en producer.” Op de Bosmavo in Almelo stond hij als 15-jarige voor het eerst achter de draaitafel. Niet lang daarna ging Sander dj-en in Discobar Sixty Five in Vriezenveen. “Ik mocht daar een kwartiertje house draaien, niet langer want dat vonden mensen toen een beetje veel, om daarna weer snel over te gaan op Top 40 muziek en hardrock.” Van het een kwam het ander en al snel stond Sander in Almelo bij clubs als Checkpoint, Starlight en Broadway tot De Kul in Denekamp aan toe, één van de grootste discotheken van Nederland, in ieder geval qua bieromzet. Begin
jaren ‘90 begon Sander naast zijn werk als dj, met het maken van muziek en albums. Hij verhuisde naar Den Haag om dicht op het vuur te zitten, de stad van onder meer Golden Earring en Shocking Blue. “Ik voelde dat hier meer kansen lagen en hier heb ik ook mijn sound kunnen ontwikkelen. In 1996 beleefde ik mijn eerste serieuze doorbraakmoment met de hit YDW samen met de lokale DJ Stef Vrolijk.”
Pionieren in de dance scene
Niet veel later volgde Sanders échte doorbraakmoment met de hit Lexicon waarmee hij internationale bekendheid kreeg als dj en producer. Het was in diezelfde periode, begin 2000, dat Sander ook in contact kwam met internationale popsterren als Madonna en Justin Timberlake. Het waren turbulente jaren waarin hij praktisch ieder weekend ergens ter wereld in een club draaide. Van Tokio tot Montréal en van Moskou tot Los Angeles. Zijn succes ziet hij als een samenkomst van diverse elementen. Eén van die elementen was dat het dj-schap steeds meer vormen aannam. “Het was de eerste golf waarin de dj als popster werd gezien. Dj’s stonden op de covers van magazines, vlogen de hele wereld over en genoten dus echt grote bekendheid. Ook het succes van dancemuziek nam een enorme vlucht in die periode. Ik was één van de eerste dj’s die in Indonesië, Pakistan en Zuid-Amerika draaide.
Het was pionieren in de eerste golf van de hedendaagse elektronische dancemuziek die de wereld over ging. Was het voorheen meer een subcultuur en ‘underground’, vanaf 2000 werd het mainstream en anno 2024 is het niet meer weg te denken uit de muziekwereld.”
Keerzijde van het succes
Zijn internationale bekendheid in de jaren 2000 is Sander min of meer overkomen. Toen hij begon als dj was zijn ambitie om te draaien in de RoXY
in Amsterdam. “Dat was destijds, als jongen uit Almelo in de jaren ‘90, voor mijn gevoel het hoogst haalbare. Het was dan ook bizar hoe snel het allemaal ging en dat het ook veel verder reikte dan mijn oorspronkelijke ambitie. Terugkijkende op die periode was het enerzijds heel tof, anderzijds ook heel moeilijk. Ik moest mij op mijn dertigste staande zien te houden in een competitieve internationale scene. Familie en vrienden, die ik heel belangrijk vond en vind, kregen een andere plek en door
je internationale bekendheid gingen mensen ook opeens met andere ogen naar mij kijken dan ‘de Sander uit Almelo’. Je moet je voorstellen dat in
die tijd de kaders van wat je als dj kon bereiken, nog niet duidelijk waren. Ieder jaar werd het gekker. DJ Tiësto in een stadion met 25.000 mensen, popsterren als Madonna en Justin Timberlake die je bellen, omdat ze heel graag een remix willen laten maken.” Het is de Twentse mentaliteit in de zin van ‘blijf met beide benen op de grond’ en ‘het noaberschap, het met elkaar vinden’ die Sander naar eigen zeggen enorm geholpen heeft om zich staande te houden en zichzelf te blijven. “Als ik niet die 200 fietsmomenten tussen Vriezenveen en Almelo had gehad, 17 kilometer heen en 17 kilometer terug, dan had ik er wellicht toch anders in gestaan. Het leven in Twente heeft mij dan ook zeker in positieve zin gevormd.”
Tijd van bezinning
Na zoveel turbulente jaren is de hamvraag ‘Waar sta je nu?’. Om op deze vraag antwoord te geven, gaat Sander terug naar 2014. Het jaar waarin hij zijn overtuiging en drive toch een beetje kwijtraakte. “Het dj-schap werd meer een toegepast kunstje en niet meer wat echt uit een overtuiging voortkwam. Het reizen ging mij tegenstaan en inmiddels was ik ook vader geworden. Bovendien had ik met hard werken al veel meer bereikt dan dat ik ooit voor mogelijk hield.” Sander legde zich meer toe op de social media, wat toen ook in opkomst was. Hier kon hij zijn creativiteit en ambitie goed kwijt terwijl hij om de maand nog draaide in de New Yorkse nachtclub House of Yes. “Dit was een fantastische hub waar creatievelingen
en kunstenaars elkaar vonden op de dansvloer. Hier ging het eindelijk weer om de collectieve beleving op de dansvloer en niet om de dj die plaatjes staat te draaien. De dansvloer was daar de echte ster. Hier draaide ik de hele nacht door, dat is voor mij dj-en.”
En toen kwam COVID en stond het leven, ook voor Sander, opeens helemaal stil. Een periode die ruimte gaf voor rust en reflectie. “Opeens zat ik thuis op de bank te genieten van een normaal weekend met mijn kinderen. Dit was op dat moment heel welkom na 30 jaar ieder weekend ergens ter wereld te dj-en. Het was een hele mooie periode van reflectie.”
Weer in een goede flow
Na deze periode van reflectie en bezinning, kreeg Sander de uitnodiging om in Buenos Aires te draaien. Voor Sander is het Argentijnse publiek het meest gevende publiek ter wereld dat helemaal los gaat op de dansvloer. “Deze keer nam ik mijn oudste dochter mee, die wilde wel eens zien wat haar vader al die jaren ieder weekend had gedaan. Zij zag een heel andere vader en het is dankzij haar dat ik weer in de studio zit en bezig ben met nieuwe platen. Maar wel met de wetenschap van wat ik wel en niet wil, zonder verwachtingen. Langzaam voel ik een hernieuwde energie om te genieten en weer plezier te hebben. Gewoon omdat het ontzettend leuk is om met dancemuziek mensen te entertainen. Bovendien is de sound waarmee ik 25 jaar geleden succesvol ben geworden, weer helemaal terug. En als mensen datgene wat ik doe bijzonder genoeg vinden, is dit wat ik graag nog jaren wil doen. De magie van muziek delen is tenslotte het mooiste dat er is!”