Reportages

Hellendoornse meester in kleur

De aanhouder wint… dat is het motto van kunstenaar Jordy Rensen. Met zijn kleurrijke schilderijen verovert de Hellendoorner langzaam maar zeker de regio. Het hoogtepunt tot dusver? Zijn versie van het ‘Meisje met de Parel’ hing dit jaar in het Mauritshuis in Den Haag.

Creativiteit zat er bij Jordy al vroeg in. Waar dat vandaan komt? “Uit de lucht komen vallen”, zegt hij lachend. Het is hem in elk geval niet met de paplepel ingegoten. “Wij hadden pas heel laat een computer thuis. Dus waar anderen bijvoorbeeld zaten te gamen, was ik altijd op straat aan het voetballen óf aan het tekenen.” Hij vond inspiratie bij strips, tekenfilmfiguren en kinderboeken en later bij de muziekcollectie in huis. De covers van onder andere Iron Maiden en Metallica waren de perfecte voorbeel- den. “Anatomie, schedels en mensfiguren. Daardoor werd ik toen al geprikkeld.”

Experiment met kleur
Gaandeweg kwam Jordy erachter dat hij ‘wel een beetje kon schilderen’, zoals hij het zelf zegt. Voor een expositie van de stichting Eigen Oogst in de gemeente Hellendoorn gaat hij voor het eerst écht het experiment met kleur aan. In zijn kunstwerk ‘Zwarte piet of niet’ laat hij waarheidsgetrouwe kleuren los en maakt hij bewuste ‘zakkers’. “Dat schilderij in 2014 is voor mij het begin geworden van de ontwikkeling van mijn stijl.” Die stijl noemt hij figuratief expressionisme. De herkenbare figuren krijgen dynamiek door contrasterend kleurgebruik en als een soort Jackson Pollock gaat Jordy in de weer met spetters acrylverf.

Laag voor laag krijg het kunstwerk meer diepte. Maar wanneer te stoppen blijft lastig. “Vaak weet ik wel wanneer ik er bijna ben. Dan is het mooi, maar er ontbreekt nog iets. Vervolgens kan het twee kanten opgaan. Je verpest het werk door verder te gaan óf het wordt beter. Natuurlijk heb ik inmiddels genoeg handvatten om het te sturen, maar het proces volledig controleren lukt nooit.” Hoewel Jordy altijd kritisch is op zichzelf weet hij het moment waarop het stuk ‘af’ is, steeds beter te herkennen.

Oude meesters
Inspiratie haalt hij overal vandaan. “Op internet zie je met een paar muisklikken beelden van de meest indrukwekkende meesterwerken. Ik heb bewondering voor een breed scala aan kunstenaars. Als anderen beter zijn in bepaalde technieken triggert dat me juist om beter te worden.” Een speciale bewondering is er voor de oude meesters. Vermeer, Boticelli, Bernini en Michelangelo waren meer dan eens een inspiratiebron. “Terugkijken op de geschiedenis is altijd onderdeel geweest van de kunst. Het is al zoveel jaar later, maar de oude meesters blijven aan- spreken. Natuurlijk zijn zij van een heel ander kaliber, maar ik kan wel kunst maken die knipoogt naar het verleden. Zo blaas ik het nieuw leven in.” Toen het Mauritshuis kustenaars wereldwijd opriep om hun Meisje met de parel in te zenden, hoefde Jordy niet lang na te denken. Zijn kleurrijke versie was er al. Uit duizenden inzendingen werd onder andere zijn werk gekozen. Zijn meisje werd een week lang getoond in Den Haag. “Dat was heel gaaf. Mijn werk is behoorlijk smaakgevoelig door het kleurgebruik. Sommige mensen vinden het te druk. Maar ik denk dat mijn inzending opviel doordat het niet doorsnee is. Juist dat is de kracht.” Hangen op een landelijke expositie in een gerenommeerd museum, het is een droom die uitkomt. “Ik blaas niet graag hoog van de toren, maar natuurlijk was ik trots toen ik mijn werk daar zag hangen.” Hij wordt even emotioneel als hij denkt aan dat moment en het daaropvolgende paginagrote artikel in Tubantia. “Mijn moeder is tien jaar geleden overleden, als zij dit had meegemaakt was ze zo trots geweest.” De tatoeage op zijn bovenarm met de tekst ‘De aanhouder wint’ is een zichtbare herinnering aan haar. “Het was mijn moeders motto en het is ook steeds meer voor mij gaan gelden.”

Dromen van eigen galerie
Want Jordy is zich ervan bewust dat het leven van een kunstenaar niet altijd over rozen gaat. Natuurlijk brengen zijn stukken geld op, maar om een vast inkomen te generen werkt hij daarnaast parttime in een foto-vaklab/lijsten- makerij. Toch heeft hij al twee jaar zijn eigen atelier tussen andere creatieve- lingen in een gebouw van Cibap in Zwolle (vakschool voor vormgeving). “De droom is om fulltime als artiest aan het werk te kunnen en uiteindelijk mijn eigen galerie te openen.” Of die galerie ook in Zwolle zal vestigen of in de buurt van geboortedorp Hellendoorn staat, zal nog moeten blijken. “In de Twentse dorpen zijn de mensen iets nuchterder, dat is voor de kunst niet altijd een uitkomst.”

Impact
Zichzelf als kunstenaar succesvol noemen blijft voor Jordy lastig. “Als ik bij de bank aanklop voor een hypotheek zullen zij het niet als succesvol zien.” Maar succes komt niet alleen met geld. Op persoonlijk en zakelijk gebied is Jordy de afgelopen jaren gegroeid. En ook op maatschappelijk gebied weet hij steeds vaker zijn steentje bij te dragen. Door workshops te geven voor onder andere jongeren. Hen even met hun handen bezig te laten zijn. Vuurtjes aan te wakkeren. Daarnaast hoopt Jordy impact te maken met alledaagse thema’s. “Een zwerver die in een vuilnisbak duikt is voor mij kunst. Ik houd me graag bezig met maatschappelijke kwesties zoals armoede, oorlog, betutteling, discriminatie en verslavingen. Kunst met een verhaal is in mijn ogen sterker. Denk maar aan de Flower Thrower van Banksy. Met maatschappelijke thema’s hoop ik mensen aan het denken te zetten.” Maar misschien maakt Jordy wel de meest impact bij zijn opdrachtgevers. “Ik schilderde bijvoorbeeld voor iemand een portret van zijn overleden vrouw. De reactie was prachtig. Dat er iets uit mijn handen komt wat iemand zo kan beroeren. Die waardering, daar kan geen geld tegenaan.” Wat de toekomst ook brengt… de aanhouder wint.