Reportages

Martijn en Valérie - Een bijzonder ondernemerskoppel

Op zijn arm staat een drie-in-één tafelsetje getatoeëerd, het setje waar het allemaal mee begon. En haar ogen beginnen te stralen als ze over zijden bloemen begint te vertellen. Maak kennis met het bijzondere ondernemerskoppel Martijn Geerdink en Valérie Oude Groeniger.

Martijn Geerdink is mede-eigenaar van woonwinkel en webshop HUUS, een onderneming die de afgelopen jaren een explosieve groei doormaakte. Martijn: “Zes jaar geleden zijn we begonnen met een webshop, de woonwinkel was er toen al. We zijn gestart met eigen import van een drie-in-één tafelsetje, dat we verkochten via advertenties op Facebook. Op een gegeven moment verkochten we er wel een paar honderd per dag. Toen dachten we: dat kunnen we ook met banken, stoelen, tafels… Daarna is het enorm snel gegaan.” Martijn is verantwoordelijk voor de (online) marketing, die voor HUUS de katalysator van de verkoop vormt. Martijn: “De meubelindustrie is van oudsher vrij conservatief. Tijdens corona waren alle meubelzaken dicht. Wij hadden het geluk dat we een webshop hadden en dat ging keihard. Daardoor zijn we in korte tijd uitgegroeid tot een van de grootste meubelverkopers in Nederland. Goede marketing is ons geheim. Daardoor is onze naamsbekendheid groot en is het breed bekend waar we voor staan: goede meubels voor een mooie prijs.”

Invloed van de pandemie

Martijn: “In coronatijd groeiden we sneller dan dat we konden bijbenen. Op een gegeven moment hebben we zelfs alle advertenties uitgezet en nog steeds werd er heel veel verkocht. We maakten een enorme groei door qua omzet, maar er waren grote problemen met de levering en logistiek, ook omdat medewerkers corona kregen. In India en China stonden containers vast, er was een enorm stuwmeer aan orders. Zodra het kon hebben we de zaak op orde gebracht en een professionaliseringsslag gemaakt op organisatorisch gebied. Door corona is het koopgedrag van de consument blijvend veranderd, mensen kopen nog steeds gewoon online een bank. We hebben een goed commercieel assortiment voor de online verkoop en uitstekende voorwaarden. Ik noem het ook wel eens thuis proefzitten, als het niet bevalt halen we de bank gewoon weer op.”

1 miljoen geluksmomentjes
Valérie Oude Groeniger startte een jaar geleden haar eigen onderneming Bloshing, een webshop in zijden boeketten. “De boeketten stel ik zelf samen en bind ik ook. Via de webshop worden ze verkocht. De boeketten blijven jarenlang mooi, het is een duurzaam alternatief voor verse bloemen.”

Valérie en Martijn waren nog maar een maand bij elkaar toen ze bedachten dat ze een webshop wilden beginnen in zijden bloemen. “Mijn vriendinnen zeiden nog wel: misschien moet je hem eerst even wat beter leren kennen”, lacht Valérie. “De dag dat we live gingen kregen we onze eerste bestelling binnen, maar daarna duurde het best lang. Dan zit je wekenlang naar een lege inbox te kijken. Je begint met niets, niemand kent je.” Maar ook hier bleek goede marketing het geheim. “We doen veel met win-acties en influencers. Ik heb er altijd veel vertrouwen in gehad, ik wist gewoon dat het kon. En ik had een duidelijk doel voor ogen. Dat doel is 1 miljoen geluksmomentjes creëren. Wie wordt er nou niet blij van een bos bloemen? En een vijf sterren klantervaring, dat staat voor mij bovenaan, goede service en persoonlijke aandacht.”

Elkaar versterken
Beiden dus ondernemer, is dat een voordeel en leren jullie van elkaar? Valérie: “Ik ben heel creatief, het samenstellen van de collectie is echt mijn ding. Martijns expertise is het verkopen ervan.” Martijn (lacht): “Valerie is verliefd op mij, hopelijk, maar ook op zijden bloemen. Ik bekijk het allemaal meer zakelijk, hoe breng je een product aan de man c.q. vrouw.” Valérie: “Ik heb van Martijn geleerd om vertrouwen en geduld te hebben. Het is heel spannend om ineens iets voor jezelf te gaan doen.” Martijn vult aan: “Ik weet uit ervaring dat het niet vanzelf gaat, er zijn veel momenten dat je het even niet ziet zitten. Dan zeg ik tegen Valerie: dit is even een dood punt waar je overheen moet.” Valérie: “We sporen elkaar aan om steeds iets nieuws en creatiefs te verzinnen, de aandacht te trekken.” Martijn: “En ik leer van Valérie om iets meer perfectionistisch te zijn voordat ik iets online zet (lacht).”

Valérie: “Ik vind het een groot voordeel dat we beiden ondernemer zijn. Je begrijpt elkaar goed en we hebben het best veel over ons werk, ook omdat we beiden in het interieurveld zitten. Ons werk is echt onze passie en onze hobby.” Martijn: “Als we ‘s avonds gaan wandelen noemen we dat altijd een klein vergaderingetje. En waar andere stellen misschien ‘s avonds een serie gaan kijken, gaan wij vaak nog even voor ons werk aan de slag. Maar we hebben ook genoeg andere dingen te bespreken hoor!”

Geheim van een goed interieur
Valérie: “Ik vind het leuk wanneer alles een beetje terugkomt. Dat als je een boeket op tafel hebt met roze erin, dat je dat terugziet in bepaalde accenten in je interieur, bv. roze kussentjes en roze kaarsen. Het is makkelijk als de basis neutraal is, want dan kan je doorwisselen. In de winter kies je voor andere kleuren dan in de zomer. Ik lanceer meerdere collecties per jaar, zodat mensen kunnen rouleren.” Martijn: “Ik moet eerlijk toegeven: ik ben geen interieurspecialist, ik kijk heel anders naar meubels. Ik vind het belangrijk dat een meubel goed kan worden verkocht. Dat is ervaring, je weet op een gegeven moment of iets aanslaat. En we doen veel op basis van data, waar zoeken mensen op. Wat betreft ons eigen interieur. Ik heb een goede bank nodig en een goede televisie en verder mag Valérie uitkiezen wat we doen.”

Ambities
Zowel HUUS als Bloshing lopen als een trein. Wat zijn de verdere ambities voor de toekomst van dit ambitieuze ondernemerskoppel? Valérie: “Met Bloshing willen we de grootste van Nederland worden, daarmee zijn we al goed op weg. Je stelt je doel ook steeds weer bij. Zo hebben we sinds kort abonnementen voor de zakelijke markt, zodat mensen ook kunnen wisselen van boeket. De verse bloemenindustrie is behoorlijk vervuilend. Zijden bloemen an sich zijn al duurzaam en het is een circulair proces. Als jij bent uitgekeken op een boeket, dan kan het daarna door naar iemand anders.”

Martijn: “We hebben nu drie fysieke winkels in Nederland en twee in Duitsland. In de winkels verkopen we producten op maat, in de webshop verkopen we vooral de bestsellers. We zien nog allerlei kansen. Zo zetten we stevig in op AI, waarmee we onze klantenservice kunnen ondersteunen bij het beantwoorden van vragen. Met AI kunnen we ook meubels laten zien die we nog niet in huis hebben omdat ze nog geproduceerd moeten worden. De afbeeldingen kunnen we online al in de HUUS omgeving plaatsen. Als de meubels de boot op gaan doen we ze in de verkoop, wanneer het schip aankomt in Nederland hebben we de hele container al verkocht. Wij zijn generalist. Heel veel mensen moeten bij ons een meubel kunnen vinden. Uiteindelijk is onze ambitie: in elk huis een meubel van HUUS!”